TMMOB Jeofizik Mühendisleri Odası Adana Şube Başkanı Emin Pişkin: “Ceyhan depreminin üzerinden 28 yıl geçti, artık ‘yapıyormuş gibi’ görünmeye tahammülümüz yok”
TMMOB Jeofizik Mühendisleri Odası Adana Şube Başkanı Emin Pişkin, 27 Haziran 1998 Ceyhan Depremi’nin 28. yılı dolayısıyla yaptığı açıklamada, deprem gerçeğine karşı mevzuatın tek başına yeterli olmadığını, uygulama ve denetim mekanizmalarının güçlendirilmesi gerektiğini belirtti. Yetkin mühendis eksikliğine dikkat çeken Pişkin, ilgili kurumlarda uzman kadroların oluşturulması ve tüm paydaşların sorumluluklarını eksiksiz yerine getirmesi çağrısında bulundu.
TMMOB Jeofizik Mühendisleri Odası (JFMO) Adana Şube Başkanı Emin Pişkin, 27 Haziran 1998 Ceyhan Depremi’nin 28. yılı dolayısıyla yaptığı açıklamada, aradan geçen yıllara rağmen deprem güvenliği konusunda istenilen seviyeye ulaşılamadığını ifade etti. Pişkin, Ceyhan Depremi’nden 6 Şubat depremlerine kadar yaşanan büyük afetlerin önemli dersler içerdiğini ancak bu derslerin uygulamaya yeterince yansımadığını söyledi.
“Yönetmelik Kâğıtta Kalıyor”
Deprem sonrası mevzuatta çeşitli düzenlemeler yapıldığını ancak uygulamadaki eksikliklerin sürdüğünü belirten Emin Pişkin, “Bu zaman dilimi içerisinde en büyüğü olan 6 Şubat da dahil olmak üzere birçok canımızı yakan depremler oldu. Her birindeki can ve mal kaybı göz önüne alındığında bu konuda aldığımız ders ve önlemler bakımından çok yavaş ilerlediğimiz aşikâr.” ifadelerini kullandı.
“Denetimde Yetkin Personel Eksikliği Hayati Risk Oluşturuyor”
Denetim mekanizmalarının güçlendirilmesi gerektiğini vurgulayan Pişkin, yapı denetim kuruluşları ile yerel yönetimlerde alanında uzman mühendis ve teknik personel eksikliğinin ciddi bir sorun olduğunu dile getirdi. Pişkin, “Yapı denetimler, yerel yönetimler gibi denetim mekanizmalarının kadrolarında hâlâ süregelen yetkin mühendis ve teknik personel eksikliği mantığı şaşırtan boyutta ihmalkârlıktır. Söz gelimi hayati önem taşıyan bir Zemin Etüt Raporu’nu denetleyecek yetkinlikte mühendis bulundurulmayan yerlerde sadece yapının sağlamlığının yetmeyeceğini, depremlerde parçalanmasa bile yan yatan binalar tekrar göstermiştir.” dedi.
“Yetkin Kadrolar Kurulmalı, Göstermelik Adımlar Terk Edilmeli”
Depreme hazırlık sürecinde sembolik uygulamalar yerine etkin adımlar atılması gerektiğini belirten Pişkin, “Ülke olarak bir şeyleri yapıyormuş gibi görünerek kaybedecek vaktimiz yok. Vatandaşından yöneticisine herkesin sorumluluklarını yerine getirmesi gerekiyor ki her depremde aynı acılar yaşanıp aynı konuşmalar yapılmasın.” açıklamasında bulundu.
İlgili kurumların alanında uzman mühendislerden oluşan kadroları eksiksiz şekilde oluşturmasının önemine işaret eden Pişkin, afet risklerinin azaltılmasında teknik yeterliliğin belirleyici olduğunu kaydetti.
“Tek Disiplinli Denetim Yetersiz”
Zemin etüt raporlarının farklı mühendislik disiplinlerinin ortak çalışmasıyla hazırlandığını hatırlatan Pişkin, “Üç farklı disiplinin imzaladığı bir raporu tek bir disiplinin kontrol etmesinin yeterli olmadığı gibi, ilgili teknik personeli de zora sokup hakkından fazla sorumluluk altına sokmaktan başka bir şey değildir.” ifadelerini kullanarak disiplinler arası denetimin zorunlu olduğunu vurguladı.
“Herkes İşini Vicdanıyla Yapmalı”
Deprem güvenliğinin yalnızca kamu kurumlarının değil, yapı üretim sürecindeki tüm tarafların ortak sorumluluğu olduğunu belirten Pişkin, “Bununla birlikte tabii ki en önemlisi işçisinden, mühendisine, mimarından müteahhitine herkesin elini vicdanına koyup işini layıkıyla yapması gerekmektedir.” dedi.
Açıklamasının sonunda Ceyhan Depremi’nde yaşamını yitiren vatandaşları anan Emin Pişkin, “Tüm bu bilinç ve umutla aynı acıların tekrar yaşanmamasını diliyor, Ceyhan depreminde hayatını kaybeden vatandaşlarımızı bir kez daha rahmetle anıyoruz.” ifadeleriyle mesajını tamamladı.
Kaynak: CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI
Tepkiniz Nedir?
Beğen
0
Beğenmiyorum
0
Aşk
0
Komik
0
Öfkeli
0
Üzgün
0
Vay
0